VDL NedCar

Het beste idee van 2014 heeft zijn oorsprong in 2012, maar kreeg op 17 juli van dit jaar zijn feestelijke verwezenlijking: de opening van VDL NedCar in Born, waar afgelopen zomer de eerste MINI’s van de productielijn af kwamen. Een fantastische herstart van een automobielbedrijf dat nog maar zo’n twee jaar geleden ten dode was opgeschreven. Want wie gaf er nog een stuiver voor het noodlijdende NedCar, nadat Mitsubishi had aangekondigd te stoppen met de productie van auto’s in Born? Niet minder dan 1.500 werknemers stonden op het punt hun baan te verliezen, op een moment dat de werkgelegenheid als gevolg van de economische crisis al een diepe duik had genomen.
En toen was daar Wim van der Leegte (VDL Groep), misschien wel de meest ondernemende ondernemer van Nederland. Hij zag en hoorde het slechte nieuws op televisie en kon er ’s nachts niet van slapen, zo vertelde hij later. De Brabander, die het in 1953 door zijn vader gestarte metaalbedrijf in Eindhoven uitbouwde tot een industrieel conglomeraat van 84 bedrijven en bijna 10.000 medewerkers, stuurde diezelfde avond nog een sms’je naar de directeur van NedCar. Die had van BMW te horen gekregen dat NedCar te redden zou zijn als hij een goede aandeelhouder zou vinden. Dat mocht geen Aziatisch bedrijf, hedgefonds of investeerder zijn, maar een ‘degelijk bedrijf’.
De rest is geschiedenis zou ik bijna zeggen. Van der Leegte kocht NedCar eind 2012 voor het symbolische bedrag van 1 euro en sloot een contract met BMW voor de productie van MINI’s. De fabriek is inmiddels volledig heringericht met een capaciteit van 200.000 auto’s per jaar. Bij VDL NedCar werken nu al 2.200 mensen, inclusief de 1.500 ‘oude’ NedCar-medewerkers, en Van der Leegte heeft de verwachting uitgesproken dat er binnen enkele jaren nog bijna duizend nieuwe arbeidsplaatsen bij komen. Hulde.
In het voorjaar werd Van der Leegte benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau. Een zeer terechte onderscheiding, wat mij betreft. Van der Leegte heeft altijd geroepen dat Nederland zijn industrie en daarmee werkgelegenheid moet koesteren, ook in de jaren dat de industrie even als minder ‘sexy’ werd gezien en het gangbare idee was dat Nederland juist vooral een kenniseconomie moest zijn. Hij heeft zelf keer op keer de daad bij het woord gevoegd. En hoe.
 
 
Michaël van Straalen (1956, De Bilt) is sinds 4 november 2013 voorzitter van de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland. Sinds 2007 was hij vicevoorzitter van de ondernemersorganisatie en voorzitter van de Koninklijke Metaalunie.
Van Straalen is een selfmade ondernemer, die op jonge leeftijd zijn studie Nederlands onderbrak om zijn eigen bedrijf te starten. Dat bleek het begin van een lange ondernemerscarrière, waarin hij diverse bedrijven in de metaal oprichtte, overnam en weer verkocht.