Stella: ‘s werelds eerste gezinswagen op zonne-energie

Elektrische auto’s én zonnepanelen zijn hot in ons toch relatief bewolkte landje. Toch leek voor lange tijd de ultieme combinatie van die twee op zich te laten wachten. De beide technologieën hebben zich ondertussen al twintig jaar bewezen in de World Solar Challenge, maar de stap richting de consument wordt lang geschuwd. Totdat een groep van twintig studenten van de Technische Universiteit Eindhoven berekenen dat het weldegelijk mogelijk is om een vierpersoonsauto op zonneenergie, de ‘zonneauto’, te ontwikkelen, de eerste ter wereld. Het eindresultaat is Stella, een auto die het comfort en de bruikbaarheid van een elektrische auto combineert met de efficiëntie van het zonnepaneel. Dit levert een actieradius op van 800 km bij een vol accupakket en een auto die gemiddeld in een jaar meer produceert dan dat hij gebruikt. De auto levert tenslotte niet alleen energie op tijdens de rit, ook als hij geparkeerd staat voor je huis of kantoor zorgt het zonnepaneel voor energie om op te rijden.

Naast efficiëntie is de auto ook een platform voor nieuwe innovaties op het gebied van de interactie tussen mens en machine. Zo wordt de snelheid aangegeven via haptische feedback (uitzettende en inkrimpende modules in het stuur) en kunnen alle basisfuncties worden bediend vanaf het stuur. Het rempedaal combineert twee remtechnologiën, het eerste deel is puur regeneratief (de motoren worden gebruikt als generator) en als er meer remkracht nodig is, kunnen de conventionele remschijven worden gebruikt door het pedaal verder in te drukken.

Met de auto heeft het team mee gedaan aan de World Solar Challenge, waarin een nieuwe klasse is geïntroduceerd waarbij ook punten kunnen worden behaald voor comfort, gebruiksgemak en aantal personen dat meerijdt in de auto. Ondanks zware concurrentie van de ervaren Duitse en Australische teams hebben ze de eerste plek kunnen behalen in deze zogeheten ‘Cruiser Class’.

Stel je een auto voor die nooit hoeft te tanken en die ook niet hoeft te worden opgeladen. Een auto waarbij je geen zorgen hoeft te maken om de energie die hij nodig heeft. De energie is er en wordt door de auto zelf verzorgd. Stel je een auto voor die gratis rijdt…

 

Lex Hoefsloot is samen met Roy Cobbenhagen initiatiefnemer van het Solar Team Eindhoven. Het team bestaat uit twintig studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, afkomstig van allerlei opleidingen: Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Informatica, Bouwkunde, Industrial Design en Bedrijfskunde. Het is opgericht in juni 2012 en men is begonnen aan de ontwikkeling van de auto in september 2012. In juli 2013 werd de auto onthuld en in okto-ber werd ermee gereden in de World Solar Challenge in Australië. Vanaf september 2014 begint er een nieuw team aan een nieuwe versie van de auto.