Onze auto als elektriciteitscentrale

We gebruiken onze auto om naar ons werk te rijden, boodschappen te doen en op vakantie te gaan. Onze auto is voor velen een onmisbaar apparaat geworden, comfortabel, veilig, maar een energieslurper, eigenlijk niet meer dan een rijdende kachel.

De technologie van onze auto is in 100 jaar niet veel veranderd. Een verbrandingsmotor, transmissiesysteem en pedalen om gas te geven en te remmen. Het rendement van die verbrandingsmotor is maar 15-25%, de rest wordt omgezet in warmte. Dan hebben we nog verlies in de transmissie, stilstand en wrijving. Vele analyses houden hier op, maar het is nog erger. We rijden in een auto van 1000 kilo om iemand van 100 kilo te verplaatsen. Dus uiteindelijk is het energie rendement om van A naar B te rijden, ruwweg 1%. Treurig toch!

Met elektrisch rijden kan dat beter. Elektrisch rijden werkt niet alleen met batterijen, maar in de toekomst ook met een brandstofcel aan boord die elektriciteit levert. Zo’n brandstofcel produceert elektriciteit uit waterstof met 60% rendement. Natuurlijk moeten we dat waterstof maken, bijvoorbeeld uit aardgas of biogas met 75% rendement. In totaal een rendement van 45%, maar dit is beter dan het rendement van het Nederlandse elektriciteitsproductiepark.

Als we dan in onze auto’s zo’n efficiënte ‘elektriciteitscentrale’ hebben, kan die dan geen elektriciteit produceren als die stilstaat? Onze auto staat immers 95% van de tijd stil. We bouwen een parkeergarage, waar we onze auto aansluiten op een waterstof-, elektriciteit- en waternet. We maken aan de poort van de parkeergarage uit groen gas waterstof. De brandstofcel in de auto, met een vermogen van 100 kW, kan dan elektriciteit voor het net produceren. Een parkeergarage met 500 auto’s verandert op deze manier in een elektriciteitscentrale van 50 MW, die 50.000 woningen, de stad Delft, van elektriciteit kan voorzien!

Hebben we dan nog wel elektriciteitscentrales nodig in de toekomst? Nee, we kunnen met gemak met onze auto’s alle elektriciteitscentrales in Nederland vervangen. Elk jaar kopen we 500.000 nieuwe auto’s. Elk jaar kopen we 50.000 MW aan nieuw vermogen op wielen. In Nederland staat aan elektriciteitscentrales zo’n 25.000 MW opgesteld. Dus elk jaar kopen we twee keer zoveel elektriciteitsproductievermogen op wielen dan dat er is opgesteld. Ja elk jaar en dit geldt ook wereldwijd!

In de toekomst hoeven we niet meer te betalen voor parkeren, maar we krijgen dan betaald om te parkeren. Zou dat niet mooi zijn?

 

 

 

Ad van Wijk is duurzame energie ondernemer en deeltijd hoogleraar Future Energy Systems aan de TUDelft. Van Wijk begon als wetenschappelijk onderzoeker duurzame energie aan de Universiteit van Utrecht. Hij was medeoprichter van het bedrijf Ecofys, later onderdeel van Econcern. Van Wijk ontving belangrijke prijzen, zoals Nederlands ondernemer van het jaar in 2007 en Topman van het jaar in 2008. Op de TUDelft realiseert hij nu ‘the Green Village’.