Maker education

Ik ben samen bezig geweest met programmeren. Ook hebben we een 3D-autootje geprint als prototype voor onze spionage auto. Helaas was het autootje nog niet helemaal af toen we naar huis moesten…

Ik ben gaan werken aan een prototype houten fiets. Als mijn fiets het in het klein doet weet ik zeker dat hij het ook in het groot doet. Ik heb precies afgekregen wat ik had willen doen. Ik ben dus SUPER tevreden!

We hadden veel geduld nodig omdat het steeds niet werkte. Uiteindelijk lag het aan de motortjes die in plaats van 360 maar 270 graden konden draaien. Daarom gaan we de volgende keer motortjes ´hacken´. Ik kijk nu al uit naar de volgende bijeenkomst!

Dit zijn uitspraken van enthousiaste leerlingen tijdens FAB-klas, een vorm van maker education (maakonderwijs). Leerlingen ontwerpen en maken er dingen met 3D-printers en andere apparatuur. Ze gaan aan de slag met een idee en zoeken oplossingen voor problemen. Leraren stimuleren hen om dingen uit te vinden, deze in elkaar te knutselen en nieuwe vaardigheden op te doen. Maker education is een unieke combinatie van spelen en leren, ontwerpen, aanleren van moderne technologie en eigentijdse vormen van kennisdeling. En het beste idee van 2014!

Maker education is uniek omdat het aansluit bij actuele technologische ontwikkelingen. Hiermee komen er dagelijks nieuwe mogelijkheden bij. We staan aan het begin van een grootse beweging van democratische technologie en digitale fabricage die innovatie versterkt en tot grote hervormingen zal leiden. Voorlopers vormen the maker movement, een sterk groeiende beweging met community’s via internet (bijv. http://makerspace.com), virtuele en fysieke makerspaces (fablabs, hackerspaces), maker faires en …maker education.

Voor leerlingen is maker education motiverend omdat ze dingen maken en ze al spelend eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Ze construeren de kennis zelf, werken doelgericht en op hun eigen niveau. Het daagt ze uit en het stimuleert creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Daarbij leren ze belangrijke nieuwe vaardigheden, zoals 21st century skills, ontwerpen, programmeren en gebruik van technologie.

Het succes van maker education voedt ook een discussie over het curriculum en de inrichting van ons onderwijs. Waarom krijgen leerlingen vakken die 60 jaar geleden ook gegeven werden en leren ze niet programmeren? Zijn leerlingen gebaat bij een integratie van vakken, zoals bij maker education? En waarom leren we niet in werkplaatsen en laboratoria?

Maker education benut de nieuwe technologische revolutie, motiveert leerlingen en zet ons aan het denken over ons onderwijs. Het is daarmee absoluut het beste idee van 2014!

 

Prof. dr. Inge de Wolf is bijzonder hoogleraar Education Systems aan de Universiteit Maastricht en initiatiefneemster van de Academische Werkplaats Onderwijs. Daarnaast is zij als coördinerend inspecteur verantwoordelijk voor het jaarlijkse Onderwijsverslag van de Inspectie van het Onderwijs.