Het beste idee van 2014 ontstond in een jongenskamer

2014 was het jaar van de Ice Bucket Challenge. Menig Facebookwall werd overspoeld met jolige mensen die heel nobel (en soms een tikje narcistisch) een emmer ijswater over zich heen goten om aandacht te vragen voor de neurologische ziekte Amyotrofe laterale sclerose (ALS). En ze bevonden zich in goed gezelschap. Miljoenen mensen – onder wie Oprah Winfrey, Mark Zuckerberg en Charlie Sheen – gingen de uitdaging aan en in een week of vier werd er 80 miljoen dollar binnen geharkt. Maar waarde lezer, dit was níet het beste idee van 2014. Want terwijl de rest van de wereld sympathieke wet T-shirt contests aan het liken was, ontstond het beste idee ergens in een Indiase jongenskamer.

Arsh Shah Dilbagi is zestien jaar (!) en een van de deelnemers van de Google Science Fair 2014. Hij bedacht een communicatiemiddel voor mensen die lijden aan ziekten zoals ALS. Ziekten waarbij de patiënt uiteindelijk compleet verlamd raakt en al in een vrij vroeg stadium zijn spraak verliest. ‘Maar zulke apparaten hebben we toch al?’ hoor ik je zeggen, ‘Stephen Hawking babbelt er via zijn spraakcomputer toch ook aardig op los?’ Klopt, ALS-patiënt Hawking gebruikt morse om met zijn nog werkende wang-, mond- en wenkbrauwspieren en een ingewikkeld infraroodapparaat een paar woorden per minuut uit te stoten. Maar dat top notch apparaat is niet voor iedereen weggelegd. Ten eerste omdat niet elke ALS-patiënt überhaupt werkende wang-, mond- en wenkbrauwspieren heeft, en ten tweede: geld. Zo’n ding kost een flinke duit. Dilbagi heeft de oplossing: TALK. Zijn apparaat werkt met morse via ademhaling: we kunnen er tenslotte vanuit gaan dat elke levende patiënt daar in elk geval over beschikt. Bovendien werkt het ding volgens de slimme tiener drie keer sneller dan bestaande communicatieapparaten. En de hamvraag is: wat kost dat? Slechts 80 dollar. Briljant.

Overigens is Dilbagi niet de eerste puber met ideeën waar de wereld beter van wordt. In 2012 gooide Jack Andraka al hoge ogen met zijn betaalbare alvleesklierkankertest. En een medefinalist van Dilbagi, Kenneth Shinozuka bedacht een betaalbare wearable die een alarm laat afgaan zodra een demente geliefde ’s nachts aan het ronddolen slaat.

Daarom, beste lezer, alvast een goed idee voor 2015: luister eens wat vaker naar de jongere generatie. Niet alleen in de hoop de nieuwe Dilbagi’s, Andraka’s en Shinozuka’s tegen het lijf te lopen, maar vooral omdat jongeren beter dan wij onze razendsnel veranderende wereld begrijpen. Dus geef ze de ruimte en profiteer ervan. Dan blijven ijsemmers je in de toekomst wellicht bespaard.

 

 

Vivianne Bendermacher (32) was jarenlang hoofdredacteur van de populairwetenschappelijke merken KIJK en Know How. Nu is ze Hoofd Content van het vrouwenmerk VIVA, en oprichter van http://Techionista.com.