Google Cardboard

Het meest markante 'product' van 2014 was de Google Cardboard. Een zelf te vouwen kartonnen doosje met daarin twee lensjes en een sleuf waar een smartphone in geschoven kan worden. Kijkend door de twee kijkgaten ziet het linker- en rechteroog een verschillend beeld zodat in 3D rondgekeken kan worden. Een fenomeen dat al een eeuw oud is, maar recentelijk een opleving kreeg door de lancering van de  Oculus Rift. Een VR-bril die computer-gegenereerd beeld toont dat zich aanpast aan je kijkrichting. Dankzij een speciale lens die een panoramisch beeld oplevert is er geen afkadering meer tussen wat fictief is en wat niet. Er is slechts één minpunt. Je zit of staat naast je computer waar je met een snoertje aan vast zit.

Omdat smartphones tegenwoordig krachtige computers zijn én over een kompas en gyroscoop beschikken én omdat Facebook Oculus opkocht voor 1 miljard dollar én omdat Google Facebook haat én omdat Google wil dat we met hun producten de wereld rond gaan, lanceerde het bedrijf de Google Cardboard. Een do-it-yourself variant van de Oculus bril die niet 300 dollar kost maar slechts 15 dollar aan materiaal vergt. Het grote voordeel: de Google Cardboard is portable! Je draagt het vouwbare kartonnen doosje met je mee om het tevoorschijn te halen als het nodig is, als een smartwatch of een Google Glass je attendeert op plaatselijke content die het best in 3D surround is te ervaren. Dat kan bijvoorbeeld een stereoscopisch filmfragment zijn van een 'bioscoopfilm' die je gedistribueerd in tijd en ruimte ervaart, of een foto-realistische 3D-wereld waarin je even bivakkeert terwijl je op de tram zit te wachten.

In de tram zelf komt de bril trouwens ook van pas. De meest populaire virtual reality toepassing is een rollercoaster, en met de onstuimige bewegingen van een tram en de bril op je hoofd wordt een rit in een VR rollercoaster een levensechte ervaring. Een soort 'augmented reality', maar dan andersom. Passende fysieke omstandigheden ter verrijking van de virtuele ervaring. Naast een wereld aan nieuwe mogelijkheden, ontstaat er ook een wereld aan nieuwe problemen en zorgen. Hoe navigeert een VR-brildrager zonder zicht over straat? Daarvoor komt een ander apparaat goed van pas: de Google Glass. Begeleid door iemand die via Google Glass de weg wijst, is "Outdoor VR" niet meer levensgevaarlijk. Met duo-cyborgs in het straatbeeld oogt de techniek-geobsedeerde toekomst in ene weer een stuk socialer.

 

Sander Veenhof, eenpersoonsresearchlab, http://www.sndrv.nl