De Industriële Evolutie

Stel je voor: een software-update voor je smartphone. Je krijgt een melding "update beschikbaar", je drukt op een paar knopjes en even later is de software bijgewerkt. Routineklus anno 2014.

Stel je voor: een hardware-update voor je smartphone. Je krijgt een melding "update beschikbaar", je loopt naar je Personal Reproductor (een zilverkleurige doos ter grootte van een koelkast), gooit je telefoon in de recyclegleuf en even later komt er een nieuwe telefoon uit. Routineklus anno 2050.

Dit kan door middel van de Personal Reproductor – voorheen bekend als 3D-printer – en de Evolution of Things: de (r)evolutionaire technologie van het ontwikkelen van fysieke voorwerpen door reproductie, overerving en selectie. "Wablief?" zeg je, "reproductie van fysieke voorwerpen?" "Ja", zeg ik, "twee vazen die een baby krijgen. Of twee horloges, of twee robots". Onmogelijk? Welnee.

Voor de geboorte van een kuikentje of een poesje zijn er twee dingen nodig. De genetische code (DNA) met het ontwerp van het beestje en het mechanisme dat het ontwerp omzet in een "voorwerp". Dat kan gebeuren in een ei of in de baarmoeder. Kan dat ook met horloges en robots? Ja.

De code met het ontwerp is makkelijk. Alle door de mens gemaakte voorwerpen komen immers van de tekentafel. Ze hebben al een ontwerp – een blauwdruk – gebruikt voor hun productie. Het nieuwe idee hier is om dat te gebruiken voor reproductie. Dus: een nieuw ontwerp maken door een bestaand ontwerp te muteren of twee ontwerpen te combineren. Een variant op je oude T-shirt of een kruising tussen twee bureaulampen is dan zo gemaakt.

Het geboortemechanisme is wat moeilijker. "Reproductors" bestaan nog niet, maar 3D-printers wel. Die kunnen nu alleen een bescheiden scala voorwerpen maken, maar dat is zich gestaag aan het uitbreiden. Vazen, lampen, keukengerei, sieraden, kleding… Eigenlijk bijna alles in onze huizen en aan onze lijven zal wel printbaar worden.

Dan nog even de selectie: dat doe je zelf. Je kunt producten liken – of niet. Je kunt ze goede reviews en veel sterretjes geven – of niet. Je kunt ze afkeuren en snel recyclen – of niet.

Stel je voor, miljoenen Reproductors aan elkaar gekoppeld in een wereldwijd netwerk. Ontwerpen die de hele wereld over gaan. Miljoenen horloges die gemuteerd, gekruist, en beoordeeld worden. Nieuwe soorten die ontstaan door survival of the coolest. Diversiteit en personalisatie. Mode en trends gestuurd door de mensen zoals nooit tevoren. The Internet of Things meets the Evolution of Things. De Industriële Evolutie kan beginnen.

 

 

 

Guszti Eiben is benoemd tot hoogleraar Kunstmatige Intelligentie aan de VU. Hij is gespecialiseerd in Evolutionary Computing en legt zich steeds meer toe op robotica en Embodied Intelligence.