Circulair ondernemen: verdwijntruc of impact?

Ik geloof niet in minder.

Dit jaar onderneem ik precies 20 jaar. Ondernemerschap draait voor mij om het creëren van waarde. Impact. En het liefst zo veel mogelijk. Is dat wel verenigbaar met duurzaamheid, vragen mensen mij weleens. Moeten we niet minder uitstoten, minder produceren, minder vervuilen? Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid en ondernemerschap een logische combinatie zijn. Duurzaam ondernemen levert iets op voor mens, milieu en de onderneming zelf. In ieder geval voor wie in kringlopen denkt, in plaats van een eindige levenscyclus.

Natuurlijk is het idee van een circulaire economie niet nieuw. De natuur werkt altijd al met het principe van de kringloop. Sinds Michael Braungart en William McDonough hun boek Cradle to Cradle (Afval = voedsel) jaren geleden op de markt brachten, raakt dit gedachtegoed steeds verder verspreid. Zij veegden in de bestseller de vloer aan met het idee dat beperken per definitie beter is. Sterker nog, ze stimuleren groei, ontwikkeling en verbetering. Door producten te ontwerpen die niet langer een eindstation zijn voor grondstoffen, maar die we eindeloos opnieuw kunnen inzetten als biologische of technische voedingsstof. "De goede dingen doen", noemen ze dat.

Wat me in 2014 in het bijzonder opvalt? Dat we onszelf realiseren dat die circulaire economie het antwoord is op de economische recessie. Voor steeds meer ondernemingen wordt het vanzelfsprekend om hiermee aan de slag te gaan. Het draait niet meer om de vraag óf, maar hoe. En het gaat steeds vaker over de aantoonbaarheid van die impact. We willen zien dat onze inspanningen financiële, maatschappelijke en ecologische resultaten opleveren.

In het oog springt de allereerste Cradle to Cradle Impact Study. Onderzoeksbureau Trucost analyseerde ondernemingen die gecertificeerde Cradle to Cradle-producten maken. Daaronder zijn Nederlandse toppers als Desso, Van Houtum en Koninklijke Mosa. Het onderzoek vergeleek steeds de impact van twee producten met elkaar: een mét Cradle to Cradle-certificering en een ‘gewone’.

Het leverde interessante resultaten op. De Amerikaanse tapijtfabrikant Shaw Industries bijvoorbeeld, bespaarde tussen 2004 en 2012 meer dan 2,5 miljoen dollar met de overstap naar een circulair product, voornamelijk door water- en energiereductie. In deze periode steeg de verkoop van hun EcoWorx tapijttegel met maar liefst 340 procent. Dat zijn geweldige resultaten die aantonen dat circulair ondernemen écht een winstgevende businesscase is.

De resultaten laten zien dat duurzaam ondernemen nooit een verdwijntruc mag zijn. Vergeet minder slecht, ga voor de goede dingen. Het draait om positieve impact. En daar kunnen we niet genoeg van hebben!

 

 

 

Anne-Marie Rakhorst is duurzaam ondernemer en eigenaar van duurzaamheid.nl. In 1994 richtte ze Search op, dat in 2014 onderdeel werd van SGS. Sindsdien werkt Anne-Marie bij SGS als strategisch adviseur duurzaamheid. In 2012 verscheen haar meest recente boek: "De kracht van duurzaam veranderen". Anne-Marie is betrokken bij Urgenda, de Amsterdamse Klimaatraad, de Club van Rome en is lid van de commissie van de Koning Willem I Prijs en Plaquette.