ScienceOnline

Het is mijn eerste unconference. Als een brugpieper op zijn eerste schooldag neem ik de congresbadge in ontvangst, nerveus en nieuwsgierig tegelijk. Ik word meteen verrast bij de eerste sessie. Geen podium met een spreker, geen PowerPoint, geen rijen stoelen, maar een kringopstelling. Het kenmerkt de populaire ScienceOnline-bijeenkomst die al zeven jaar wordt gehouden in het Amerikaanse slaapstadje Raleigh in North Carolina.

Het internet blaast een frisse wind door wetenschapscommunicatieland. Op sociale media als blogs, Twitter en Facebook kunnen wetenschappers hun bevindingen direct met het publiek delen. Wetenschapsjournalisten worden steeds meer nieuwsduider en minder nieuwsbrenger, het vakgebied vernieuwt zich. Communicatieprofessionals zijn niet langer persberichtpersers, maar coaches die wetenschappers helpen zelf hun boodschap te verwoorden. Wetenschap 2.0 creëert nieuwe beroepen, zoals de science scribe die visuele verhalen over wetenschap vertelt met tekeningen en animaties.

Journalisten, voorlichters, wetenschappers, illustratoren, museummedewerkers, artsen, leraren, ze hebben allemaal expertise over wetenschapscommunicatie. Maar velen weten hun weg in het digitale oerwoud niet te vinden. En ze komen elkaar nooit tegen om die ervaringen te delen. Terwijl het uitwisselen van ideeën die in je vakgebied gangbaar zijn, maar onbekend in de wereld van anderen, inspirerend werkt. De ScienceOnline unconference is de vrijplaats waar deze mensen samenkomen om de manier waarop wetenschap wordt bedreven, gedeeld en online gecommuniceerd te bediscussiëren en cultiveren. 

In mei 2013 zijn we ScienceOnline Leiden gestart, de eerste satellietorganisatie in West-Europa. Op onze eerste unconferencewaren de ruim 100 deelnemers zo uitgelaten als een woestijnreiziger bij een oase. "Whereas I can usually come home from a conference exhausted, this time I came home at 10 PM completely energized and filled with new ideas," schreef deelnemer Margot de Groot Coenen naderhand op haar blog. Deze uitspraak belichaamt de kracht van het concept: het fysiek bij elkaar brengen van mensen met verschillende achtergronden maakt discussies rijker en initieert nieuwe ideeën.

Waar anders praat een medisch microbioloog met een kunstenaar die microscopiefoto’s maakt, over het samen beginnen van een blog? Waar anders ontdekken een twitterende wetenschapper en een wetenschapsjournalist die voorlichtingswerk erbij doet, dat ze tegen dezelfde dilemma's aanlopen? Waar anders hebben een jonge promovendus en een leraar op de middelbare school een discussie over de manier waarop het publiek hen kan helpen bij het oplossen van een wetenschappelijke vraag? Waar anders ben je zowel leraar als leerling?

ScienceOnline brengt de kracht van het gesprek terug in een digitale wereld. Het maakt wetenschapscommunicatie losser en creatiever zodat wetenschap toegankelijker wordt. Zodat wetenschap van iedereen wordt.