Quest als huiswerk

Het begon op Twitter, dit voorjaar. Ik scan regelmatig wat er op social media over Quest wordt gezegd en een paar tweets vielen me op. Ze kwamen van meiden van een jaar of zestien die klaagden dat ze nog zoveel Quests moesten lezen voor de toets van morgen.

Toets?

Het ging om leerlingen uit vwo 4 van een school uit Almelo. Hun docente Nederlands had vier jaar geleden 100 Quests van ons gekregen en gebruikte die jaarlijks voor een serie toetsen begrijpend lezen, samenvatten en andere vaardigheden. Want: ‘Jullie schrijven zo leuk en interessant. Ze leren van alles terwijl ze lezen.’

Leuke bijkomstigheid: elk jaar vroeg ze de klas aan het begin van de toetsweek wie Quest kende en er gingen steeds meer vingers de lucht in. Broers en zussen van de kinderen die in de jaren ervoor de Quest-toets deden – in die families hadden ze vaak een abonnement genomen.

Quest als huiswerk. Dat is wat mij betreft het beste idee van 2013. En dat zeg ik niet alleen omdat het over Quest gaat. Het idee draagt hopelijk iets bij aan de discussie die er wat mij betreft over onderwijs moet worden gevoerd.

Daar maak ik me namelijk zorgen om. Ik heb een zoontje van drie en een zoontje van bijna een jaar. Hoe ziet hun school eruit als zij zestien en veertien zijn? Wat is mijn rol als ouder? Is er eigenlijk wel iets veranderd? Ik hoop het, want ik heb niet het idee dat scholen vandaag de dag zijn voorbereid op de toekomst. Gebeurt alles via tablets of andere devices op tijdstippen dat het jou uitkomt? Ik hoop het niet, want ik wil wel dat mijn jongens ook klassikaal les krijgen (never did me any harm). En veel gymnastiek. In godsnaam!

Daarom moet die discussie op gang blijven. En ondertussen hoop ik dat leerkrachten voldoende met hun tijd meegaan om het beste uit de (digitale) mogelijkheden te kunnen plukken, waarmee zij het beste uit de kinderen kunnen halen. Ik verwacht dat Quest daar een beetje bij zal helpen: door lesmateriaal leuker te maken en leerlingen uit te dagen.

Quest als huiswerk. Dat had ik ook wel willen hebben.