Overal vogels om naar te kijken, de hele dag

Iedere nieuwgeborene een aardwarmte-installatie uiteraard, een betere sterrenhemel, Utrecht on the Hill met aan de zuidkant een rivier en verder het gebruikelijke laagland, gezien vanaf de brug naar het noorden rijdend en met de blik naar het noordwesten op een heiige namiddag met 23 graden, geen maximumsnelheid en warmere winters (subtropisch), een sorteerbare bankingbank op de computer, dat je zaken kan groeperen en optellen en aftrekken door ze met de muis te pakken en te schuiven, naar waar je maar wilt maar liefst erbij en erbovenop, gladder asfalt in het algemeen maar zeker voor m'n voordeur, en natuurlijk wereldwijde telefoonbedrijven en belastingdiensten, nog steeds het IJsselmeer niet inpolderen en meer friettenten op industrieterreinen, bestemmingenplannen vrijgeven en loodsen ombouwen, de huur omlaag, meer koeien op microakkers overal waar je kijkt, een snelweg van noord naar zuid met mooiere bochten en het hele land een kwartslag draaien, tegen de klok in tegen de verveling, koffie en leestafels in de supermarkt en sluitingstijden opheffen, slowjuicen wordt het helemaal en Zwitsers brood importeren, overal vogels om naar te kijken, de hele dag.

 

 

Tom Claassen studeerde in 1989 af aan de Academie St. Joost in Breda. Hij nam deel aan tientallen exposities in gerenommeerde musea in binnen- en buitenland. Zijn werk bevindt zich onder meer in het Kröller-Müller Museum in Otterlo en Beelden aan Zee in Scheveningen. Claassen maakte meer dan dertig sculpturen voor de openbare ruimte, waaronder Paard in Utrecht (1996), Olifanten langs de A6/A27 bij Almere (1999-2000) en Twee ezels in Apeldoorn (2011).