Geen speelbal van hightech miljardairs

1 november 2025 – Amsterdam – door onze datajournalist
 
Vandaag vond de derde release plaats van het Questi Dashboard. Een veelgehyped moment, vergelijkbaar met de uitzending van het WK Voetbal. Volgens het bedrijf, dat eigendom is van zijn leden, hebben een miljoen user reviews de software nog robuuster gemaakt. In een advertentie pocht Questi: “Beschermt beter dan een wet”. Waarom zijn dashboards zo’n gigantisch succes, vroegen we futurist Marcel Bullinga.
 
“Omdat we niet graag een speelbal zijn van overheden en hightech miljardairs. Tot 2013 was er geen enkele markt voor privacy dashboards. Niemand zag er de noodzaak van in, iedereen dacht dat de overheid er wel voor zou zorgen. Het doorbraakjaar was 2013, toen bleek dat we leefden in een leugenfabriek, waarbij overheden even hard logen als Google en Facebook. We waren van de ene op de andere dag de controle over ons virtuele leven kwijtgeraakt. We waren het opeens zat dat de oogbewegingen die we maakten voor de Siemens TV eigendom waren van meneer Siemens en dat Facebook eigenaar was van onze vakantiefoto’s.”
 
Waarom deed de overheid er destijds niet wat aan?
 
“Omdat die overheid zelf ook onbegrijpelijk en onbetrouwbaar was geworden en niet in staat om een vuist te maken. Het enige wat de toenmalige Europese Unie kon bedenken was: nog meer wetten. Maar wetten zijn machteloze tools. Leuk voor de borreltafel, niet voor echte bescherming.”
 
Maar wie moest dan bescherming bieden?
 
“Wijzelf natuurlijk! Met behulp van een dashboard. Dat beschermt je tegen de gevaren des levens: verlies van lijf en goed, gezondheid en data. Duizenden startups gingen met de nieuwste zelfbeschermings- en privacy-technologieën aan de slag om personal dashboards te maken. Het werd een gigantische markt.”
 
Waar komt het succes van Questi vandaan? Rond 2020 was er een enorme sanering onder dashboard-bedrijven.
 
“Questi zag als één van de weinigen kans om geld te verdienen aan een dashboard door middel van een betaald abonnement. In hun dashboard is bovendien veel mogelijk. Je kan er je privacy mee beschermen, maar je kan evengoed geld verdienen aan je data.”
 
 
 
(